Адаптація першокласників до навчання
Бути готовим до школи - не означає вміти читати, писати і рахувати. Бути готовим до школи – означає бути готовим всьому цьому навчитися.
Венгер Л.А.
Проблема адаптації дитини до навчання в школі – предмет постійної уваги педагогічного колективу Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ст. Від успішного вирішення даної проблеми залежить оволодіння дитиною навчальною діяльністю і, як наслідок, формування всебічно розвиненої особистості.
Нещодавно на базі школи відбувся психолого-педагогічний консиліум з використанням активних форм роботи на тему: «Адаптація учнів 1-их класів до навчання в школі». Учасники консиліуму: директор школи Яремчук А.І., заступник директора школи з НВР Терещенко Н.А., практичний психолог Дядечко Н.І., соціальний педагог Бондаренко О.О., учителі 1-их класів – Криворотенко Л.А., Півень Р.В., вчителі-предметники Трофімець Т.М., Кулик О.О., Заітченко Р.В., Заітченко В.С. У засіданні психолого-педагогічного консиліуму взяли участь і представники філій Краснопільської ЗОШ І-ІІІ ст. учителі Бубир Н.О. (Михайлівська філія), Веремієнко В.М. (Краснопільська філія), Красюк В.М. (Наумівська філія).
Під час засідання заступник директора школи з НВР Терещенко Н.А. ознайомила присутніх із метою і завданнями консиліуму, наголосила на важливості процесу адаптації.
Практичний психолог Дядечко Н.І. розповіла про складові адаптації школярів, чинники, що впливають на успішність адаптації дитини до школи, провела вправу «Мозковий штурм», під час якої педагоги визначили, що впливає на тривалість адаптаційного процесу, проаналізувала результати вивчення адаптації першокласників.
У ході роботи в групах учителі пригадали вікові психофізіологічні особливості шестирічних першокласників, визначили, які з них допомагають успішно адаптуватися, та ті, що ускладнюють даний процес.
Учителі 1-их класів Криворотенко Л.А., Півень Р.В. надали детальну характеристику учнів та поділилися досвідом з питань пілотного впровадження проекту нового Державного стандарту початкової загальної середньої освіти в рамках Концепції «Нової української школи».
Із виступів учителів було зрозуміло, що всі вони зацікавлені створенням комфортного освітнього середовища для адаптації своїх учнів, добре обізнані з особливостями даного періоду. Робота консиліуму пройшла в атмосфері співпраці, дружнього колегіального спілкування.
Соціально-психологічна служба школи
Рекомендації психолога вчителям з успішної адаптації першокласників до навчання в школі.
1. Урахування вікових і індивідуальних психологічних особливостей дітей.
2. Демонстрація вчителем віри в успіх дитини.
3. Зняття неуспішного оцінювання на перших етапах навчання.
4. Відділення оцінки конкретного вчинку від оцінки особистості дитини.
5. Запобіганнягруповій критиці дитини або її робіт, а також порівнянь її помилок з постійними успіхами інших учнів.
6. Порівняння якості роботи дитини тільки з її попередніми роботами.
7. Вказуючи на помилки, намітити шлях до успіху.
8. Акцентування уваги на успіхах учня, перемогах.
9. Створення ситуацій успіху.
10. Надання емоційної підтримки учням словами, поглядом, дотиком.
11. Запобігання частому використанню в мові слів-заперечень.
12. Підтримка і заохочення проявів активності в роботі на уроці у скутих, сором’язливих, тривожних дітей. Важливо звертати увагу інших учнів на їхні успіхи, підвищувати їхній статус у класному колективі.
13. Бажано не наполягати на публічних виступах і відповідях перед усім класом тривожних, невпевнених дітей. Певний період їх можна включати в групи з 2-3 учнів, що разом будуть розповідати вірш, співати пісню і т.д., щоб вони відчули підтримку.
14. Для встановлення гарних відносин між дітьми в класі й формування в них конструктивних способів взаємодії можна проводити заняття, бесіди на теми:«Знайомство», «Як подружитися». Така робота буде більш ефективною, якщо на заняттях використовувати інсценізації ситуацій, обговорення, проказування почуттів за даними ситуаціями. Також корисними будуть заняття з використанням веселих, жартівливих ігор.
15. Уроки організовувати лише на позитивних емоціях.
16. Під час уроків використовувати гру, наочність.
17. Дати учням можливість виплеснути енергію (фізкультхвилинки, ігри під час перерви).